DiSa – digital samhällsbyggnad
Projektet DiSa, Digital samhällsbyggnad, har genom att skapa en sömlös digital samhällsbyggnadsprocess gjort det enklare för företagare, boende och besökare att få tillgång till information, påverka och hantera ärenden kopplade till samhällsbyggnad på Gotland.
DiSa-projektet pågick mellan 2018-2021 och hade följande mål:
- Bättre service och snabbare beslut: Företagare, boende och besökare hittar, förstår och använder informationen de behöver för att planera och genomföra sitt byggprojekt.
- Ökad transparens och tillgänglighet: Kunden kan följa och hantera sitt ärende via gotland.se
- Hållbar samhällsutveckling: Kunden bjuds in till dialog och delaktighet.
Målen sammanfattades i ett ord – Enklare. Det ska vara enklare, för våra kunder och för oss.
Delprojekten
DiSa-projektet organiserades i åtta delprojekt som tillsammans bidrog till en sömlös digital samhällsbyggnadsprocess.
Projektet har utvecklat en digital process för att producera, visa och uppdatera Gotlands översiktsplan. Kvaliteten har kontrollerats och förbättras på alla fastighetsgränser inom detaljplan och alla Gotlands detaljplaner har tolkats, digitaliserats och granskats.
Webbaserade kartportaler har utvecklats och regionens geodata har rensats, strukturerats och publicerats i en ny portal för öppna data.
Snabbare och enklare verktyg för att ta fram 3D-modeller har utvecklats och alla pappersblanketter i samhällsbyggnadsprocessen har ersatts av e-tjänster i en ny e-tjänsteportal. En lösning för utskick till digitala brevlådor har tagits fram och alla ärenden arkiveras digitalt.
Finansiering
Projektet har genomförts med finansiering från EU:s regionala utvecklingsfond och Region Gotlands regionala utvecklingsmedel 1:1.
Dokumentation
Vill du veta mer om DiSa-projektet? Här hittar du projektets slutrapport.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 3 september 2024