Trygghetskamera
Om du känner dig otrygg nattetid kan du via en trygghetskamera få tillsyn och samtidigt slippa få nattsömnen störd.
Trygghetskamera är en insats du ansöker om och som beviljas av biståndshandläggare.
Titta gärna på filmen nedan om hur en trygghetskamera fungerar och upplevs.
Vad är en trygghetskamera?
Trygghetskamera är en insats som riktar sig till dig som bor i ordinärt boende och som har ett behov av trygghet men inte behöver fysisk hjälp på natten.
Tillsynen utförs på distans via en tillsynskamera. Insatsen grundar sig alltid i ett biståndsbeslut utifrån individens behov.
Hur ansöker jag om en trygghetskamera?
Du ansöker om trygghetskamera via vår e-tjänst eller via blankett som du hittar här:
Du kan också kontakta:
Mottagningsteamet, biståndshandläggare
Telefontid måndag-fredag 9-12
Telefon: 0498-20 49 69
E-post: mottagningsteamet.sof@gotland.se
Hur går tillsynen till?
Medarbetaren kopplar upp sig till trygghetskameran som är placerad så att din sovplats och dess omgivning syns. Kameran ger en bra bild oavsett om det är ljust eller mörkt i rummet och är anpassad så att varken ljud eller ljus ska störa din nattsömn.
Tillsynen tar några sekunder att genomföra. Om medarbetaren inte ser dig görs ett eller flera nya tillsynsförsök. Om du fortfarande inte syns eller något hänt dig åker medarbetaren hem till dig.
Kan vem som helst titta?
Nej, det är bara de medarbetare som jobbar i hemtjänsten på natten som kan titta i trygghetskameran. Alla har en personlig inloggning och internetkommunikationen är skyddad så att ingen obehörig ska kunna koppla upp sig.
Sparas det bilder?
Nej, ingenting spelas in eller sparas.
När utförs den digitala tillsynen med trygghetskamera?
Insatsen utförs nattetid mellan klockan 22.00 och 07.00, vid ett eller flera tillfällen. Du och hemtjänsten på natten kommer överens om vid vilka tidpunkter.
Hur ofta och hur länge görs digital tillsyn på natten?
Tillsynen på natten utförs vid så många tillfällen som brukaren och biståndshandläggaren kommit överens om. Hemtjänst natt, som utför tillsynen, kommer överens med dig om vid vilka tidpunkter tillsynen ska utföras. Varje tillsyn tar oftast bara några sekunder.
Varför utförs tillsynen på distans?
Tillsyn med trygghetskamera möter behovet av trygghet och integritet på ett bra sätt. Att veta att någon tittar till men att slippa bli väckt av t.ex. en dörr som öppnas och stängs kan förbättra nattsömnen och därmed öka livskvaliteten.
Hur gör man om någon ibland sover på olika platser?
Om du ibland sover i sängen och ibland i till exempel soffan kan biståndshandläggaren bevilja att två trygghetskameror installeras. Vid tillsynen kontrolleras båda kamerorna.
Hur vet ni att en person med demenssjukdom förstår?
Vid behovsbedömningen ser biståndshandläggaren till individens bästa utifrån dennes situation. Det finns rutiner för hur personer med kognitiv svikt och anhöriga informeras om och är delaktiga i beslut om insatser.
Vad händer om jag behöver fler tillsyner?
Om behovet är tillfälligt kan extra tillsynstillfällen sättas in under några nätter förutsatt att du ger ditt samtycke. Om behovet är långvarigt görs en ny biståndsbedömning.
Vid oväder måste väl sladden dras ut?
Nej, det är viktigt att utrustningen alltid är kopplad till eluttaget för att tillsynen ska kunna utföras.
Vad händer om det är fel på kameran?
Du kommer tillsammans med hemtjänsten överens om hur tillsynen ska genomföras om kameran inte skulle fungera. Vanligen gör hemtjänsten istället ett besök.
Om det beror på ett tekniskt fel åtgärdas det på distans eller av tekniker på plats under dagtid. För att undvika problem är det viktigt att trygghetskameran alltid är kopplad till sitt eluttag, att kamerans läge inte ändras och att inget skymmer sikten mellan kameran och sovplatsen.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 22 mars 2024