Gott bemötande, omhändertagande och tryggt på akutmottagningen

Patienterna på Visby lasaretts akutmottagning blir bemötta med respekt och värdighet och känner sig väl omhändertagna och trygga. Det visar resultat från den senaste nationella patientenkäten som har genomförts på akutmottagningar i Sverige.
Högst andel positiva svar, 93 procent, ger patienterna på frågan om de kände sig bemötta med respekt och värdighet. De allra flesta patienterna upplevde också att de kände sig väl omhändertagna och trygga när de var på akutmottagningen (88 procent). De flesta upplevde att de, om de kände obehag beträffande sin sjukdom eller hälsotillstånd, bemöttes med medkänsla och omsorg (81 procent) och att läkaren gjorde patienten delaktig i besluten gällande vård och behandling (80 procent).
Många patienter kände att de inte fick tillräcklig information om hur länge de skulle behöva vänta och i vilken ordning de skulle tas om hand. Ungefär 37 procent var nöjda med informationen om väntetider och 31 procent var nöjda med informationen om turordningen.
För de sju så kallade dimensionerna är resultatet i nivå eller något bättre än genomsnittet i riket. I nationell patientenkät redovisas resultaten per fråga och i dimensioner. Svar per fråga redovisas i andel positiva svar. Dimensioner är grupper av frågor om tillgänglighet, information och kunskap, kontinuitet och koordinering, respekt och bemötande, delaktighet och involvering, emotionellt stöd samt helhetsintryck.
- Vi tackar alla som har tagit sig tid att svara på enkäten, tillsammans gör vi akutsjukvården på Gotland bättre säger Pernilla Pettersson, verksamhetschef på Visby lasaretts akutmottagning. När det gäller de låga siffrorna för information om väntetider och prioritering så har vi nu genomfört ett arbete med att förbättra informationen i väntrummen, undersökningsrummen och på 1177.se.
Fakta om undersökningen
På Gotland skickades nära 400 inbjudningar till slumpvis utvalda personer att svara på enkäten. Dessa hade under oktober 2024 besökt Visby lasaretts akutmottagning. Drygt 44 procent svarade vilket är högst av alla regioner. Undersökningsföretaget Institutet för kvalitetsindikatorer har genomfört undersökningen på uppdrag av samtliga regioner under samordning av Sveriges Kommuner och Regioner.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 10 mars 2025