De flesta patienter är nöjda med sin vårdcentral
De flesta gotländska patienterna anser att de får besöka vårdcentralen inom rimlig tid, att de blir bemötta med respekt och värdighet och kan rekommendera sin vårdcentral. Det visar resultaten från den nationella patientenkäten i primärvården som Sveriges Kommuner och Regioner genomförde under 2023 och som redovisas i dag.
Några resultat i korthet:
- Patienterna är mest positiva till området ”Respekt och bemötande”, området får 88 på en skala mellan 0-100.
- Minst positiva är patienterna till området ”Kontinuitet och koordinering”, 72 av 100.
- På frågan ”Fick du besöka vårdcentralen inom rimlig tid?” anger 87 procent ett positiv svar.
- Andelen som svarar positivt på frågan ”Skulle du rekommendera vårdcentralen till någon i din situation?” är 85 procent.
Jämfört med den tidigare undersökningen som genomfördes 2021 har resultaten förbättrats för samtliga sju dimensioner och är nu i nivå eller bättre än rikets genomsnitt.
Generellt svarar män och personer 65 år och äldre mer positivt på sin upplevelse av den vård de har fått. Patienterna har också lämnat nästan 300 stycken fritextsvar om sina upplevelser. Dessa svar innehåller både beröm och kritik och är användbara i förbättringsarbetet.
Beställarchef Yvonne Skovshoved ger följande kommentar till resultaten:
- Det är glädjande att resultaten har förbättrats inom samtliga områden som enkäten återspeglar. Patienterna upplever bland annat en högre kontinuitet och koordinering vilket är ett mål som vi strävar efter. En bidragande orsak till detta är att vi har fler anställda läkare på vårdcentralerna idag än vid föregående mätning. Ett stort tack till alla som deltagit i undersökningen och som bidragit till att verksamheterna underlag för sitt förbättringsarbete. Era synpunkter är viktiga!
Om undersökningen
Under hösten 2023 deltog samtliga regioner i en undersökning av primärvården. På Gotland skickades det ut knappt 1 000 inbjudningar till de som hade varit på ett fysiskt läkarbesök och av dem svarade knappt hälften.
I Nationell Patientenkät redovisas resultat per fråga och i dimensioner. Dimensionerna är grupper av frågor inom områdena tillgänglighet, information och kunskap, kontinuitet och koordinering, respekt och bemötande, delaktighet och involvering, emotionellt stöd samt helhetsintryck.
Undersökningsföretaget Institutet för kvalitetsindikatorer, har genomfört undersökningen på uppdrag av samtliga regioner under samordning av Sveriges Kommuner och Regioner.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 14 februari 2024