Demensteam
Här kan du läsa mer om hur Demensteamet arbetar och hur du kommer i kontakt med oss.
Vad är Demensteam?
Demensteamet består av erfarna och specialistutbildade medarbetare inom Socialförvaltningen Region Gotland. I teamet finns biståndshandläggare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut och undersköterskor.
Teamet erbjuder verksamheter stöd i frågor gällande personer med Demenssjukdom/Kognitiv sjukdom. Insatsen kan rikta sig mot verksamhet, personalgrupp eller enskild brukare.
Det här kan Demensteamet bistå med
- Hjälp och stöd till verksamheten, utifrån den enskildes behov, i första hand i form av konsultationsmöte med Demensteamet.
- Verksamhetsstöd utifrån behov tex hjälpmedel, insatser och bemötande.
- Utbildning utifrån de Nationella riktlinjerna.
Så här arbetar Demensteamet
Telefonkontakt tas av samordnare efter mottaget ärende.
Vid behov bokas en digital konsultation där beställaren och Demensteamet deltar och lämplig åtgärd föreslås. Demensteamet genomför konsultationer ett tillfälle per månad.
Efter utförd åtgärd bokas ny konsultation för uppföljning. Utvärdering av åtgärder sker främst ur brukarperspektiv men även utifrån verksamheten efter ca 2 månader.
Samtliga digitala konsultationer utförs i samråd med Verksamhetens enhetschef.
Kontakt med Demensteamet
Kontakt gällande ärenden som berör brukare/patient som kräver en konsultation av hela teamet tas av enhetschef/verksamhetschef eller av medarbetare i samråd med chef.
Du som medarbetare oavsett profession inom Socialförvaltningens verksamheter kan ta kontakt med oss i Demensteamet för enklare råd och stöd.
Ärende och frågor skickas via mail till demensteamet.sof@gotland.se
BPSD-team
Vad är BPSD-team?
BPSD-teamet består av medarbetare från Region Gotlands äldreomsorg, med spetskompetens inom området demens. Teamet erbjuder personal i berörda verksamheter handledning och kunskap i frågor som rör personer med BPSD (Beteendemässiga och Psykiska Symtom vid Demenssjukdom).
Insatsen kan rikta sig till hela personalgrupper eller frågor som
rör enskilda brukare. Teamets uppgift är att bistå personalen vid akuta påfrestningar där den egna kunskapen inte räcker till eller för att bidra med nya infallsvinklar.
Så arbetar BPSD-teamet
Utifrån uppdragets art bestämmer teamet tillsammans med
beställaren hur uppdraget ska utformas. Uppdraget bör dock inledas
med att två personer från teamet kommer ut till verksamheten varsitt arbetspass och observerar. Beställaren och teamet kommer överens om när observationerna ska genomföras utefter när det är störst behov. Vid det
här tillfället bör en BPSD-skattning vara gjord vid relevanta situationer. I vissa fall kan handledning vid ett personalmöte vara att rekommendera.
Det är viktigt att den beställande chefen förbereder arbetsgruppen
på att teamet är inbokat så att alla är förberedda och att det
också framgår att BPSD-teamet inte skall räknas som extra personal
utan fungerar som observatör och stödjare.
Teamet och beställaren avgör tillsammans när ett uppdrag
kan anses slutfört. Även efter avslutat uppdrag kommer teamet
att hålla kontakt med beställaren under en tid.
Beställning av insats
Den enhet som anlitar BPSD-teamet debiteras per timme för den faktiska kostnaden. Kostnaden följer samma taxa som Socialförvaltningens resursteam använder sig av. Beställaren betalar även milersättning och restid.
Kontakt för beställning eller frågor vad BPSD-teamet kan göra för dig eller din arbetsgrupp tas via Demensteamets e-mail: demensteamet.sof@gotland.se
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Saknar du specifika kontaktuppgifter kan du alltid ringa eller skicka e-post så hjälper vi dig att nå rätt person eller verksamhet.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 27 november 2024