Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

Samarbete – så kan du få en starkare röst i Almedalen

fotomontage på tre personer, porträttbilder

Under våren har vi märkt av ett ökat intresse för att medverka i Almedalveckan. Det är ett tecken i tiden att fler väljer att samarbeta för att föra ut sin samhällsfråga och ta ställning för det demokratiska samtalet.

I senaste nyhetsbrevet från Almedalsveckan kan du läsa om några arrangörer som satsar lite extra i år.Vi har intervjuat Åsa Rydgren från Utgivarna, Maria Björk Hummelgren från Östsvenska Handelskammaren samt Hannes Borg från Energiföretagen Sverige om deras satsningar under årets Almedalsvecka.

Nyhetsbrevet hittar du här

Mediescenen expanderar

Utgivarna är en intresseorganisation för svenska publicister som i Almedalen. Vi ställde våra frågor till Åsa Rydgren, projektansvarig för Mediescenen:

Vad ser du mest fram emot kring er medverkan i år?

– Att se mediebranschen samla femton bolag och organisationer på Mediescenen. I år växlar vi upp från två till tre dagar och sammanlagt har vi 26 olika seminarier! Mediescenen är ett unikt samarbete och det bidrar till att vi tillsammans kan skapa många seminarier och intressanta samtal på samma plats. Det visar på vilken styrka vår bransch har, även om många i det dagliga arbetet ju är konkurrenter.

Vad är ditt bästa tips till andra arrangörer som vill utöka sitt samarbete under Almedalsveckan?

  • Se de övergripande frågorna för er bransch som gemensamma – det som gör att ni väljer att gå samman – men lämna även utrymme för var och en att även ha inslag som berör just dem specifikt.
  • Var ute i god tid, sätt en gemensam budget som alla är överens om är rimlig att dela på och se till att ni ett bra ställe att vara på.
  • Alla får ju ta ansvar för sitt respektive innehåll, men det kan vara bra att ha en person som håller samman allt. Det är ju många detaljer att ha koll på inför ett sådant här samarbetsprojekt!

Det är ju en omtumlande tid vi lever i, och jag ser i programmet att Utgivarna har en punkt som heter "Medias alla utmaningar – vilka är mest akuta att ta sig an?" Vad ÄR det mest akuta?

– Jag vet att för många medier är den kanske allra viktigaste frågan hur man ska nå den unga publiken inför framtiden. Men också, som alltid, att värna mediers oberoende och möjlighet att verka fritt med journalistik. Vi lever ju i en värld där den fria journalistiken är under hot. Även i Sverige.

Högt på agendan står just nu:

  • Joakim Medin: Utgivarna agerar för ett omedelbart frigivande.
  • Facebooks bluffannonser: Utgivarna kräver stopp för dem.
  • Regeringsförslag som försämrar journalistikens arbetsvillkor: Utgivarna bildar opinion mot sådana.

Handelskammare i samverkan

I Sverige finns elva regionala handelskammare från Luleå i norr till Malmö i söder. Alla handelskammare är privata och självständiga medlemsorganisationer som samarbetar inom ramen för Sveriges Handelskamrar.

Hej Maria Hummelgren, vice vd och näringspolitisk chef för Östsvenska Handelskammaren. Ni har tidigare samarbetat med tre andra handelskammare men ni är fler i år?

– Ja, Gotland ingår i Östsvenska Handelskammaren, och i år storsatsar vi med 10 av Sveriges 11 handelskammare i ett gemensamt projekt, Handelskamrarnas arena. Vi handelskammare samarbetar ofta, vi är kompisar även resten av året.

Almedalen är Sveriges största demokratiska arena för opinionsbildning och om hela Sveriges näringsliv går samman får våra medlemsföretag en större plattform och en starkare röst. Vi märker redan att det är lättare att få till bra gäster till panelerna i år.

Vad ser du mest fram emot kring er medverkan i år?
– Jag ser fram emot att kunna lyfta de frågor som är viktiga för Sverigers företag på ett ännu mer kraftfullt sätt. Jag ser fram emot seminarierna och att träffa beslutsfattare i vår arena. Vi gör parallella rundabordssamtal med bäring på de seminarier vi har i programmet också.

Det är ju en intensiv tid för handelspolitiska frågor, vilka frågor tar ni med er till Almedalen?

  • Svensk konkurrenskraft internationellt. Extra fokus lägger vi i år på EUs konkurrenskraft.
  • Infrastruktur. Livsnerven för företag
  • Energiförsörjning. En annan livsnerv för företag
  • Kompetensförsörjning som är företagens största hinder för tillväxt. Här har vi dragit nytta av Ung Expert och samarbetar med Sveriges Ungdomsråd i ett seminarium om attraktiva regioner
  • Vi har ett seminarium om varför långsiktiga politiska spelregler är så viktiga för näringslivet. Näringslivet gillar inte ryckighet i beslutsfattandet utan ser hellre blocköverskridande överenskommelser som ligger fast över mandatperioderna.

Arena Energi

Energiföretagen Sverige är en branschorganisation som samlar nära 500 företag som producerar, distribuerar, säljer och lagrar energi.

Hej Hannes Borg, ansvarig för samhällskontakter. Vad satsar ni på i år?

– Vi fortsätter att ha två permanenta scener som förra året. I år har vi även öppnat för utställare som inte håller en egen seminariepunkt att ändå vara med på plats och lyfta samhällsfrågorna. Vi har inte en egen fråga vi driver utan är intresserade av att öka kunskapen om energifrågor och hjälpa våra företagare och beslutsfattare att mötas.

Vilka är det som besöker er på Arena Energi?

– Det är helt rätt målgrupp, Almedalsbesökarna som bred grupp består ju både av politiker, många kommunpolitiker där ju energifrågorna ofta hamnar, men också branschfolk och intresserad allmänhet.

Almedalsveckan har klarat sig överraskande bra genom pandemin och att det är färre seminarier nu än innan pandemin tycker jag har gett en mycket större kvalitet. Vi möter en avancerad publik som hänger med i samtal om komplexa frågor.

Är det något du vill tipsa andra arrangörer om kring samarbete?
– Jag vill lyfta vilken nytta vi har av de digitala sändningarna. Vi livesänder allt, och har ofta ännu mer digital publik än på plats vid seminariet. Sen kommer det en till peak med tittare i slutet av sommaren när man kommer tillbaka till kontoret. Sen använder våra företag inspelningarna resten av året, klipper om och använder i sina sociala medier och annat. Så vi har tusentals tittare året om nu tack vare Almedalsveckan.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 maj 2025