Läsa kursboken eller fråga ChatGPT? Humaniora och utbildning i ett förändrat informationslandskap
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Den eftertänksamma läsningen är central i humanistiska universitetsutbildningar. Hur påverkas ämnen som litteraturvetenskap, filosofi och historia av dagens digitala utveckling, där generativ AI kan skriva en sammanfattning på några sekunder? Varför behöver vi fortfarande tjocka böcker?
Utökad information om evenemanget
Svenska lärosäten har rivstartat ett utvecklingsarbete för att på bästa sätt nyttja generativ AI i undervisningen. Satsningen är en naturlig förlängning av universitetspedagogiken, som länge haft den icke-auktoritära utbildningen som ideal. Studenterna ska söka fakta själva och skapa sin egen kunskap i dialog med varandra. Majoriteten av dem är nu ”net natives” och förväntar sig att få gratis tillgång till läromedel online. Många vill helst ha ljudfiler eller filmer istället för text. Utgivningen av svensk kurslitteratur går följaktligen ner. Hur hänger alla dessa variabler ihop när det gäller studenters läsande och lärande? Och hur påverkas de humanistiska ämnena, där ”kunskap” och ”bildning” starkt förknippas med kritisk och eftertänksam läsning av långa texter?
Medverkande
Niklas Gårdfeldt Leavy, förläggare, Natur och Kultur
Hanna Enefalk, moderator, lektor i historia, Karlstads universitet, Humtank
Rasmus Lindstedt, ordförande, Sveriges förenade studentkårer
Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna
Peter Gärdenfors, filosof och professor i kognitionsvetenskap, Lunds universitet
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Seminarium/föreläsning
Evenemangs-ID: 879
Språk: Svenska
Förtäring: Nej
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Björn Fritz, Humtank
Webbplats: http://humtank.se
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/humtank
Senast uppdaterad: Tisdag 24 juni 2025