Klimatet, koden och kreativiteten - spelbranschens roll i den gröna omställningen
Rullstolsanpassat
Handikappanpassad WC
Miljödiplomerat
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Kan spel (hjälpa till att) rädda planeten? Vilka positiva och negativa effekterna har spel och spelutveckling på planetens välmående? Finns det en potential för branschen att bidra till en mer hållbar värld?
Utökad information om evenemanget
Frukostsamtal med Dataspelsbranschens hållbarhetschef Marléne Tamlin och Beate Schirrmacher, docent på Linnéuniversitetet. Kan den svenska spelbranschen vara en ledande aktör i den gröna omställningen? Rapporten Klimatet, koden och kreativiteten (2024) visar att svenska spelföretags klimatavtryck är lågt och att innovationer i spelbranschen kan bistå i andra branschers klimatarbete. Rapporten lyfter också kulturens roll att väcka känslor, tankar och samtal. Vad behövs för att frigöra spelens potential att rädda världen? Rapporten bygger på ett samarbetsprojekt mellan Dataspelsbranschen, RISE, Game Habitat och U&We, finansierat av Vinnova. Linnéuniversitetet forskningscentrum för medierelationer (IMS) forskar om hur datorspel kan förmedla kunskap om klimatförändringar. På vilket sätt kan datorspel och deras egenskaper ge insikter om komplexa ekosystem? Linnaeus University Center for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) och Dataspelsbranschen bjuder på frukost!
Medverkande
Marléne Tamlin, Hållbarhetschef, Dataspelsbranschen
Beate Schirrmacher, Docent, Linnéuniversitetet
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Samtal
Evenemangs-ID: 511
Språk: Svenska
Förtäring: Ja
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Marléne Tamlin, Hållbarhetschef, Dataspelsbranschen, marlene.tamlin@dataspelsbranschen.se
Johanna Nylander, Analyschef och vice VD, Dataspelsbranschen, johanna.nylander@dataspelsbranschen.se
Webbplats: https://spelalmedalen.se/
Senast uppdaterad: Onsdag 7 maj 2025