Hur skapar vi en hållbar matmiljö för barn?
Rullstolsanpassat
Teckenspråkstolkning
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Barns hälsa är grunden för ett starkt samhälle, men i dag hotas den av ohälsosamma matmiljöer som bidrar till sjukdomar som cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Matvanor grundläggs tidigt och har livslånga effekter, vilket gör det avgörande att vi skapar förutsättningar för hälsosamma val.
Utökad information om evenemanget
Den matmiljö som möter dagens barn och unga driver konsumtionen av ohälsosam mat. Marknadsföring är en del av matmiljön och är den enskilda faktor som påverkar våra matvanor mest av allt, enligt WHO. Generation Pep, Cancerfonden och Hjärt-Lungfonden har granskat den marknadsföring barn möter och gjort en barnkonsekvensanalys. Sammanställningen av kunskapsläget i denna barnkonsekvensanalys visar tydligt att marknadsföring av ohälsosam mat finns i barns vardag, även i Sverige. Samtidigt är ohälsosam mat lättillgängligt och synligt för barn och unga inte minst i digitala medier, men också i närhet till skola och på fritiden. Ur ett barnrättsperspektiv är det allvarligt då det samtidigt är känt att barn är extra känsliga för marknadsföring och att marknadsföring av ohälsosam mat ökar konsumtionen av sådan mat.
Medverkande
Carolina Klüft, Verksamhetschef, Generation Pep
Olivia Wigzell, Generaldirektör, Folkhälsomyndigheten
Karin Fritz, Projektledare och dietist, Livsmedelsverket
Pernilla Baralt, Generalsekreterare, Unicef Sverige
Johanna Hållen, Generalsekreterare , Sveriges Konsumenter
Ulrika Åhered Kågström, Generalsekreterare, Cancerfonden
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Seminarium/föreläsning
Evenemangs-ID: 469
Språk: Svenska
Förtäring: Nej
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Emma Blomdahl Wahlberg, Kommunikationsansvarig, Generation Pep, emma@generationpep.se
Senast uppdaterad: Måndag 16 juni 2025