Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

Barn, unga och alkoholreklam - vad säger forskningen, vad gör politiken?

Tisdag 15.00 – 15.45

Ämne: Barn/ungdom, Kommunikation/information

Arrangör: IOGT-NTO,Junis,Ungdomens nykterhetsförbund

Plats: Hamnplan, plats 209, Barnrättstorget

Karta

Se evenemangets plats på kartan

Beskrivning av samhällsfrågan

Alkoholreklam finns överallt omkring oss, i våra mobiler, på våra gator och på våra sportarenor. Internets intåg har ökat alkoholreklamens närvaro på ett markant sätt gentemot framförallt barn och unga. Vad kan vi göra för att stoppa detta och skydda våra barn på internet?

Utökad information om evenemanget

Forskning visar tydligt att alkoholreklam ökar konsumtionen av alkohol och det framförallt bland unga. Under det här politikersamtalet djupdyker vi i problemets omfattning och diskuterar vilka skyddsmekanismer, som exempelvis utbildning, föräldraansvar eller reglering, kan värna barnens hälsa.

Medverkande

Emmi Kauppila, Forskare, Tampere universitet i Finland

Cecilia Elving, Regionpolitiker, Region Stockholm, L

Ida Drougge , Riksdagsledamot, Sveriges riksdag, M

Karin Sundin, Riksdagsledamot, Sveriges riksdag, S

Evenemangsinformation

Evenemangstyp: Seminarium/föreläsning

Evenemangs-ID: 3034

Språk: Svenska

Förtäring: Ja

Arrangörsuppgifter

Kontaktperson: Anamika Bhasker, Politisk sekreterare, IOGT-NTO, anamika.bhasker@iogt.se

Emil Juslin, Politisk chef, IOGT-NTO, emil.juslin@iogt.se

Webbplats: https://www.iogt.se/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/iogt-nto/posts/?feedView=all