Barn, unga och alkoholreklam - vad säger forskningen, vad gör politiken?
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Alkoholreklam finns överallt omkring oss, i våra mobiler, på våra gator och på våra sportarenor. Internets intåg har ökat alkoholreklamens närvaro på ett markant sätt gentemot framförallt barn och unga. Vad kan vi göra för att stoppa detta och skydda våra barn på internet?
Utökad information om evenemanget
Forskning visar tydligt att alkoholreklam ökar konsumtionen av alkohol och det framförallt bland unga. Under det här politikersamtalet djupdyker vi i problemets omfattning och diskuterar vilka skyddsmekanismer, som exempelvis utbildning, föräldraansvar eller reglering, kan värna barnens hälsa.
Medverkande
Emmi Kauppila, Forskare, Tampere universitet i Finland
Cecilia Elving, Regionpolitiker, Region Stockholm, L
Ida Drougge , Riksdagsledamot, Sveriges riksdag, M
Karin Sundin, Riksdagsledamot, Sveriges riksdag, S
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Seminarium/föreläsning
Evenemangs-ID: 3034
Språk: Svenska
Förtäring: Ja
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Anamika Bhasker, Politisk sekreterare, IOGT-NTO, anamika.bhasker@iogt.se
Emil Juslin, Politisk chef, IOGT-NTO, emil.juslin@iogt.se
Webbplats: https://www.iogt.se/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/iogt-nto/posts/?feedView=all