Sjöfart är bra, men besättningsbyten klarar vi oss utan - eller?
Miljödiplomerat
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Sjöfarten är livsviktig för Sveriges varuförsörjning och ibland behöver sjömännen ombord mönstra av och åka hem. Sedan 19 augusti 2024 har dock Kustbevakningen stramat åt sina rutiner så att besättningsbyten blivit omöjliga i flera svenska hamnar. Hur kunde det blir så här? Vad gör vi åt det?
Utökad information om evenemanget
Nästan allt vi producerar och nästan allt vi konsumerar transporteras över havet. Ofta med andra länders sjöfolk ombord, och ibland behöver de mönstra av; åka hem till sina familjer oavsett om de finns i Manilla eller Kristinehamn. Hur kan svenskar, som skulle kunna ta en taxi hem, nekas gå i land av svenska myndigheter i svensk hamn? Varför måste de istället följa med till nästa hamn, även om den finns i USA? Om allt beror på EU-regler, hur kommer det sig att problemet bara finns i Sverige? Vi bjuder på ett samtal om Sveriges behov av att skydda vår yttre gräns och sjömännens rätt till en fri rörlighet inom EU. Fartygsagenter och redare berättar om sjöfolkets vardag och några politiker försöker hitta lösningar.
Medverkande
Berit Blomqvist, vd, Sveriges Skeppsmäklare
Fredrik Pettersson, Nautic Shipping, vd, fartygsagent, Sveriges Skeppsmäklare
Mattias Ottosson, Riksdagsledamot, Trafikutskottet, S
Björn Holm, vd, Rederi AB Uman
David von Platen, linjechef, Wagenborg Shipping Sweden
Ulrika Heie, riksdagsledamot, ordförande , Trafikutskottet, C
Maria Stockhaus , Trafikutskottet, Riksdagen, M
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Debatt/panelsamtal
Evenemangs-ID: 274
Språk: Svenska
Förtäring: Nej
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Berit Blomqvist, vd, Sveriges Skeppsmäklare, 0705298659, berit.blomqvist@swe-shipbroker.se
Senast uppdaterad: Söndag 22 juni 2025