Bättre måluppfyllelse med data och AI
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Hur kan data och AI användas för att identifiera trender, anpassa undervisning och ge skolledare bättre beslutsunderlag? Hur ser vi till att tekniken används ansvarsfullt och på ett sätt som stärker professionen?
Utökad information om evenemanget
Den svenska skolan står inför stora utmaningar – sjunkande kunskapsresultat, brist på likvärdighet och ett behov av bättre uppföljning och styrning. Samtidigt ger data och AI helt nya möjligheter att se mönster, hitta förbättringsområden och fatta beslut baserade på data samt stärka elevernas resultat och måluppfyllelse. Hur kan data användas för att identifiera trender, anpassa undervisning och ge skolledare bättre beslutsunderlag? Hur ser vi till att tekniken används ansvarsfullt och på ett sätt som stärker professionen? Vi kommer att diskutera: - Hur skolor och huvudmän kan använda data och AI för att nå bättre resultat - Praktiska exempel på hur data och AI funkar som stöd för lärare och rektorer till exempel kring språkutveckling och problematisk frånvaro Välkommen till ett frukostseminarium där vi samlar skolledare för att diskutera hur vi kan ta nästa steg med den datadrivna skolutvecklingen! Frukost serveras från 8:00. Toalett finns i lokalen!
Medverkande
Bo Kristoffersson, Moderator, Unikum - Unikt lärande
Robert Lindqvist , Utvecklingsstrateg med expertis inom AI och datadriven utveckling, Enheten för Kvalitet och Utveckling, Burlöv kommun
Linnéa Plöen Casterud, Sakkunnig skolans digitalisering och AI, Sveriges Skolledare
Jonas Ryberg, Grundare, Unikum - Unik lärande
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Seminarium/föreläsning
Evenemangs-ID: 2159
Språk: Svenska
Förtäring: Ja
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Ebba Törneman, Unikum - Unikt lärande
Webbplats: https://www.unikum.net
Facebook: https://www.facebook.com/Unikum.net/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/unikum-%E2%80%93-unikt-l%C3%A4rande-f%C3%B6r-unika-barn/
Senast uppdaterad: Torsdag 12 juni 2025