Bedrägerier – hur ska vi skydda konsumenterna?
Rullstolsanpassat
Handikappanpassad WC
Teleslinga
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
I Sverige är det få konsumenter som utsatts för bedrägerier som får ersättning av sin bank. I Storbritannien får däremot 99 procent tillbaka alla sina pengar sedan den nya lagen trädde i kraft förra året. Vad kan vi lära av det brittiska exemplet när ny EU-lagstiftning nu är högt upp på agendan?
Utökad information om evenemanget
Inom EU pågår just nu diskussionerna om en ny betaltjänstförordning. Förhoppningen är att den ska komma att ge ett bättre skydd för konsumenter som utsätts för bedrägerier. Men ingenting är klart än. I Storbritannien valde bankerna tidigare att på frivillig väg återbetala 2/3 av de pengar som bankkunder lurats på. Sedan i oktober 2024 gäller en ny lag skärper kraven på bankerna och som gör att i princip alla pengar betalas tillbaka. En representant från den brittiska konsumentorganisationen Which? berättar om vad som hänt sedan lagen infördes. Därefter följer en paneldebatt.
Medverkande
Johanna Hållén, moderator, Generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Åsa Lindestam, Ordförande, Pensionärernas riksorganisation
Marie Jesperson, Områdeschef för Betalningar, Finansinspektionen
Peter Göransson, Ansvarig för Operativa risker och säkerhet, Bankföreningen
Tony Herbert, Senior policy advisor, Which?
Ashton Thorp, Head of bilateral politics, growth, climate and energy, British Embassy Stockholm
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Debatt/panelsamtal
Evenemangs-ID: 1881
Språk: Svenska
Förtäring: Ja
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Yasemin Bayramoglu, Kommunikationsansvarig, Sveriges Konsumenter, 0709-620709, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se
Webbplats: https://www.sverigeskonsumenter.se, https://www.pro.se
Senast uppdaterad: Onsdag 11 juni 2025