Hur säkerställer vi svensk varvsförmåga?
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Kan Sverige under krigstid reparera fartyg, militära som civila, som skadats i strid eller tvingas vi ställa oss i kö hos våra grannländer? Vem tar ansvar för egen svensk varvsförmåga i försvarsplaneringen? Vem säkerställer varvsförmågan och vad innebär detta för försvarsplaneringen?
Utökad information om evenemanget
I såväl freds-som krigstid behöver Sverige en egen varvsförmåga för att säkerställa att svenska fartyg kan repareras eller underhållas. Nybyggnation av fartyg tar för lång tid. Erfarenheter från kriget i Ukraina visar på betydelsen att inom nationens ram kunna reparera och underhålla fartyg från svenska handelsflottan. Denna vitala del av svenskt totalförsvar betonas även i flertalet av Försvarsberedningens rapporter. Då dagens fartyg blir allt längre och bredare krävs åtgärder för att reparationer och service kan göras inom vårt lands beslutanderätt. Att förlita sig på annan nation är inte att föredra. Oresund DryDocks AB i Landskrona är idag det enda varvet som kan ta emot fartyg upp till 205 meters längd. Vilka åtgärder måste nationen vidta för att garantera egen svensk varvsförmåga? Vad vore alternativet? Vad säger Försvarsmakten, politiken, försvarsindustrin, svensk sjöfart och svensk varvsindustri?
Medverkande
Anders Larsson, VD, Oresund DryDocks AB
Mats Wicksell, Affärsområdeschef , SAAB Kockums
Jan Kinnander , Utvecklingschef, Fortifikationsverket
Alexandra Anstrell, Riksdagsledamot, M
Mattias Ottosson, Riksdagsledamot, Trafikutskottet, S
Johan Norlén, Marinchef, Försvarsmakten
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Debatt/panelsamtal
Evenemangs-ID: 187
Språk: Svenska
Förtäring: Nej
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Anders Hansson, Senior Advisor, EHRENBERG SÖRENSEN Kommunikation, 0702-365533, ah@ehrenbergsoerensen.com
Senast uppdaterad: Torsdag 19 juni 2025