Barn i dagens reklamlandskap
Rullstolsanpassat
Teleslinga
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Barn och ungdomar möter dagligen mängder av kommersiella budskap blandat med redaktionellt innehåll och influencers åsikter. Förstår de vad som är reklam – och hur påverkas de?
Utökad information om evenemanget
ICC:s regler för reklam har nyligen uppdaterats med tydligare regler om reklam riktad till barn och ungdomar. Reklamombudsmannen prövar reklam riktad till unga, men få anmälningar från denna grupp begränsar praxisutvecklingen och möjligheten att tidigt identifiera problem. I detta samtal utforskar vi reklamens konsekvenser för barn och ungdomar och om dagens självreglering räcker – eller om mer behövs.
Medverkande
Peter Knutsson, Reklamombudsman, Stiftelsen Reklamombudsmannen
Helena Westin, ordförande, Stiftelsen Reklamombudsmannen
Lisa Blom, Head of Industry Relations Northern Europe, Google
Johanna Hållén, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Larry Söder, riksdagsledamot, KD
Jannike Tillå, Chef kommunikation och samhällsnytta, Internetstiftelsen
Hanna Yang, ansvarig sociala medier, BRIS
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Debatt/panelsamtal
Evenemangs-ID: 1250
Språk: Svenska
Förtäring: Nej
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Åsa Rydgren, Projektansvarig Mediescenen, Utgivarna
Senast uppdaterad: Onsdag 18 juni 2025