Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

Barn i dagens reklamlandskap

Tisdag 13.35 – 14.15

Ämne: Kommunikation/information

Arrangör: Reklamombudsmannen,Advokatfirman MarLaw,IAB Sverige

Plats: Mellangatan 7, Mediescenen

Rullstolsanpassat

Rullstolsanpassat

Teleslinga

Teleslinga

Karta

Se evenemangets plats på kartan

Beskrivning av samhällsfrågan

Barn och ungdomar möter dagligen mängder av kommersiella budskap blandat med redaktionellt innehåll och influencers åsikter. Förstår de vad som är reklam – och hur påverkas de?

Utökad information om evenemanget

ICC:s regler för reklam har nyligen uppdaterats med tydligare regler om reklam riktad till barn och ungdomar. Reklamombudsmannen prövar reklam riktad till unga, men få anmälningar från denna grupp begränsar praxisutvecklingen och möjligheten att tidigt identifiera problem. I detta samtal utforskar vi reklamens konsekvenser för barn och ungdomar och om dagens självreglering räcker – eller om mer behövs.

Medverkande

Peter Knutsson, Reklamombudsman, Stiftelsen Reklamombudsmannen

Helena Westin, ordförande, Stiftelsen Reklamombudsmannen

Lisa Blom, Head of Industry Relations Northern Europe, Google

Johanna Hållén, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter

Larry Söder, riksdagsledamot, KD

Jannike Tillå, Chef kommunikation och samhällsnytta, Internetstiftelsen

Hanna Yang, ansvarig sociala medier, BRIS

Evenemangsinformation

Evenemangstyp: Debatt/panelsamtal

Evenemangs-ID: 1250

Språk: Svenska

Förtäring: Nej

Arrangörsuppgifter

Kontaktperson: Åsa Rydgren, Projektansvarig Mediescenen, Utgivarna

Senast uppdaterad: Onsdag 18 juni 2025