Region Gotland
Reception och regionupplysning
Visborgsallén 19
621 81  Visby
Telefon: 0498-26 90 00
E-post: regiongotland@gotland.se Lämna dina synpunkter

Lättläst om vaccination

Nu vaccineras vi på Gotland
mot coronaviruset.

Det kostar ingenting.

Om vaccination 

Du får vaccinet med en spruta i armen.
Du behöver vaccinera dig flera gånger,
men inte samtidigt.

Så här bokar du tid för att 
vaccinera dig

Boka på telefon 0498-26 98 00
Ring på vardagar
mellan klockan 06.30 och 15.30.  

Är du mellan 12 och 15 år

kan du boka med hjälp av din förälder
eller vårdnadshavare.
För dig är det bra att ta två sprutor.
Men inte samtidigt. 
Det ska vara några veckor
mellan den första och den andra. 
 

Är du 16 eller 17 år 
är det bra att du tar två sprutor.
Det ska vara några veckor
mellan den första och den andra.  

Är du 18 år eller äldre
är det bra att du tar tre sprutor.
Det ska vara några veckor
mellan den första och den andra.  
Sedan fyra månader till nästa.

Är du 18 år eller äldre och har en sjukdom
är det bra att du tar fyra sprutor.
Det ska vara några veckor
mellan den första och den andra.  
Sedan fyra månader mellan sprutorna.

Är du 65 år eller äldre
är det bra att du tar fem sprutor.
Det ska vara några veckor
mellan den första och den andra.  
Sedan fyra månader mellan sprutorna

Digital bokning via en app

Du som bor på Gotland och är över 18 år
kan också boka med en app 
i mobiltelefonen

Appen heter Alltid Öppet.
Där kan du bara boka tid åt dig själv.

Du hittar appen där du hämtar
appar i din telefon. Den ser ut såhär:

Be gärna någon du känner om hjälp.

Här kan du läsa mer om hur
du laddar ner och bokar i appen:

Drop-in

Om du inte vill boka tid på telefon
kan du  åka till en mottagning och
vaccinera dig mot covid-19.
Utan att boka tid.
Så kallad drop-in.

Frågor och svar

Har du frågor om vaccination finns
det en del svar här:

Mer information om vaccinet

På 1177.se kan du läsa mer
om vaccinet:

Hitta direkt