Det finns många webbsidor att hitta bra
information på. Dessa sidor rekommenderar
Region Gotland:
- 1177.se om coronaviruset
- 1177.se om vaccinering mot covid-19
- 1177.se om provtagning på Gotland
- folkhalsomyndigheten.se om coronaviruset
- krisinformation.se om coronaviruset
På Myndigheten för delaktighet
finns också bra information:
beskriver hur du skyddar dig
själv och andra från att smittas
av coronaviruset.
Träffa bara några få personer
Försök att bara träffa några få personer.
Välj ut en liten grupp med personer.
Träffa helst bara personerna i den
gruppen den närmaste tiden.
Om du känner några symtom
på sjukdom, ska du helst inte
träffa någon alls.
Om du träffar andra personer,
utanför gruppen, så ska du vara försiktig.
Håll avstånd och träffas helst utomhus.
Besök inte affärer där många samlas
Både du och de som driver affärerna
har ansvar för att det inte ska bli trångt.
- Försök att inte handla så mycket
i affärer. En del saker kan du köpa
på internet i stället. - Gå ensam och handla om du kan.
- Försök gå till affärer när det inte
är många andra där. Du kan till
exempel handla mitt på dagen
på vardagar, eller sent på kvällen. -
Följ affärernas regler, till exempel för
hur du ska stå i kö.
Håll 1-2 meters avstånd
Håll 1-2 meters avstånd
till människor utanför din familj.
Tvätta händerna
Då minskar risken att smittas.
med tvål och vatten.
Hosta och nys i armvecket!
Stanna hemma om du
känner dig sjuk
Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma från skolan
eller jobbet tills du är helt frisk
och två dygn till.
- Feber
- Ont i halsen
- Hosta
- Problem med dina luftvägar
- Förkylning
På 1177.se kan du läsa mer om vad
du ska göra om du tror att du behöver
testa dig:
Skydda de mest sårbara
Det är extra viktigt att vara försiktig om
du träffar någon som är i riskgrupp.
Håll 2 meters avstånd hela tiden.
Träffas helst utomhus.
Exempel på personer i riskgrupp:
- De som är 70 år eller äldre.
- De som har en hjärtsjukdom.
- De som får behandling mot
cancer.
På äldreboenden är det viktigt att
följa alla regler noga. Fråga
personalen om vilka regler som gäller.
Du kan få gratis hjälp att handla mat
och uträtta ärenden av Röda Korset
på Gotland.
Res på ett säkert sätt
Försök att inte resa till andra platser.
Om du ändå reser, så ska du bara
träffa dem du reser med.
Res bara om du känner dig frisk.
Om du reser med båt eller buss,
följ de här råden:
- Planera din resa och boka sittplats.
Försök att inte sitta bredvid någon okänd. -
Res helst när inte så många andra reser.
Förskola och skola
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma.
- Feber
- Ont i halsen
- Hosta
- Problem med luftvägar
- Förkylning
Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt och två
dygn till.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan ska du hämta ditt
barn direkt.
Om du eller den du
bor med har covid-19
har covid-19, eller om någon
annan i din bostad har covid-19,
ge er regler att följa.
Om du är frisk – rör på dig
Det är bra att vara utomhus
och att röra på sig.
Det är bra för både unga
och gamla personer.
Om du tillhör en riskgrupp
ska du promenera själv
eller med en annan person,
inte i en stor grupp.
Sprid inte falsk information
informationen av, och fundera
över om det du har hört
är sant.
Så här jobbar Region Gotland
Vi arbetar även tillsammans
också vår egen sida: