Region Gotland
Reception och regionupplysning
Visborgsallén 19
621 81  Visby
Telefon: 0498-26 90 00
E-post: regiongotland@gotland.se Lämna dina synpunkter

Lättläst information om coronaviruset

Just nu sprids viruset corona över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom som heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt för att minska risken
att coronavirus sprids.
 

Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna
Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.
 
Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.
 
Hosta och nys i armvecket!

Stanna hemma om du känner dig sjuk

Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma
från skolan eller jobbet
tills du är helt frisk
och två dygn till.
  • Feber
  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med dina luftvägar
  • Förkylning
Du ska också låta bli att gå till
platser där det är många människor.

Skydda de äldre
och de mest sårbara

Personer över 70 år ska träffa så få
människor som möjligt just nu.

Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av coronaviruset.

Just nu får du inte besöka
dina äldre anhöriga
eller vänner om de är på:

  • sjukhus
  • äldreboenden
  • gruppboenden
Du ska inte heller besöka personer
över 70 år som bor hemma.
 
Förskola och skola
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma.
  • Feber
  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med luftvägar
  • Förkylning
Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.

Om du är frisk – rör på dig

Det är bra att vara utomhus
och att röra på sig.
Det är bra för både unga
och gamla personer.

Om du är äldre än 70 år
ska du promenera själv
eller med en annan person,
inte i en stor grupp.

Res inte till fastlandet i onödan

Res inte till fastlandet i onödan.
Det är viktigt att viruset inte sprids.
Därför ska vi som bor på Gotland
inte resa till fastlandet
om vi inte måste.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.
Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant. 
 
Det finns många webbsidor att hitta bra
information på. Dom här sidorna är tre bra
sidor som Region Gotland använder:

På Myndigheten för delaktighet
finns också bra information:

Så här jobbar Region Gotland
Region Gotland följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.
Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter och organisationer
för att försöka minska så att viruset sprids.
 
Vi uppdaterar hela tiden
också vår egen sida: