Sök

Kokrekommendationen är borttagen – lättläst

Du som bor i Visby
eller i närheten
behöver inte längre koka vattnet
innan du dricker det.

Region Gotland har tagit bort
kok-rekommendationen för dricksvattnet
i Visby och områden i närheten.

Det betyder att du inte behöver koka vattnet.

Du kan nu använda kranvattnet
till att:

  • dricka
  • laga mat
  • borsta tänderna.

Så vet vi att vattnet vattnet är säkert

Region Gotland har gjort flera kontroller.

Prover visar att:

  • vattnet inte är förorenat
  • det är godkända nivåer av
    bakterier i vattnet.

Det har inte rapporterats
några utbrott av sjukdomar.

Vattnet renas nu mer än tidigare
med hjälp av UV-ljus.

UV-ljuset gör mikro-organismer ofarliga.

Vad var problemet tidigare?

Tidigare hittades plankton-organismer
och mycket små mängder parasiter.

Planktonorganismerna är inte farliga.

Parasiter kan vara farliga.
Därför infördes kok-rekommendationen
för säkerhets skull.

Kontakta oss

Region Gotland

Vi guidar dig rätt – kontakta regionupplysningen via knappval 9. Tänk på att inte skriva personnummer eller känsliga personuppgifter när du kontaktar oss via e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 16.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
30 januari 2026

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 16.00