Eva om att göra skillnad lokalt och globalt
I flera år har Eva Flemming byggt relationer med arbetsplatser och skolor i Tanzania. Här har hon jobbat mot mäns våld mot kvinnor, att minska ojämlikhet och få fler unga engagerade i globala hållbarhetsfrågor.
– Det ger så mycket energi att verka på en större arena.

Eva Flemming, enhetschef på avdelningen för arbetsliv och etablering.
Eleverna på skolan Bundikani i Kibaharegionen i Tanzania ställer upp sig längst fram i klassrummet och gör sig redo för att uppträda. De har fått en uppgift om att bekanta sig med de globala målen. Resultatet blev en sång om alla 17 hållbarhetsmål – vilket sedan blev startskottet på ett lyckat projekt som gav bland annat bättre tillgång på rent vatten på skolan.
– Först undrade vi ”vad ska det bli av detta?”, men sång och musik var ett sätt att börja närma sig frågorna. Om det i sin tur leder till att eleverna planterar spenat i skolans trädgård eller vågar be politiker om bättre sanitet på skolan – ja, då har vi väl kommit långt?
Arbetet sprider sig vidare i Östafrika
Nu är projektet med globala målen avslutat – ett arbete som påverkat på djupet. Dels har det framgångsrika arbetssättet spridit sig vidare i Tanzania och till närliggande länder som Zambia, Uganda och Kenya. Dels så har den påverkat Eva på ett personligt plan.
– Jag tycker det är otroligt roligt för jag vet att de här sakerna inte hade skett utan vårt samarbete. Det är ju den bästa känslan, att få göra skillnad.

Eleverna fick själva bestämma vilka av de 17 målen de ville fokusera på. Precis som på Gotland var vattenfrågan i fokus.
Vad händer med dig som person när du uppleva detta på jobbet?
– Jag växer som människa av att få speglingar från ett globalt och brett perspektiv jämfört med att kika in i ett nyckelhål. Jag tycker det är jättehärligt att jobba här på arbetsliv och etablering och vill verka lokalt men det är just det – lokalt och globalt hänger ihop.
Påverkar klassrummet långsiktigt
Nästa projekt, ett uppföljande, är redan igång med fokus på att öka ungas deltagande i demokrati. Det innebär att samarbetet med skolorna i Tanzania fortsätter, om än med ett lite nytt perspektiv. Långsiktigheten är viktig, och att fortsätta påverka klassrummet såväl idag, som i morgon som tio år framöver.
Som lärare är det lätt att tänka här och nu, men vi behöver lyfta blicken och fortsätta hitta strukturer som påverkar många elever framöver. Det gäller att komma på djupet i frågorna och det gör vi tack vare att vi har byggt starka relationer där vi vågar trycka på för förändring. Det ska bli väldigt spännande att se hur långt vi kan nå den här gången, avslutar Eva Flemming.
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 maj 2025