Region Gotlands varumärke
Region Gotland består av en mångfald av viktiga verksamheter. Tillsammans är vi en regionkoncern som hålls samman av ett gemensamt varumärke – ett Region Gotland.
Vår logotyp
Logotypen representerar allt som Region Gotland står för och är en kvalitetsstämpel. Logotypen är copyrightskyddad 2020–2030 ©
Den mest grundläggande principen i den gemensamma grafiska profilen är att alla verksamheter i organisationen kommunicerar med en avsändare – logotypen för Region Gotland. Det handlar om att tydliggöra vilken organisation som står bakom. Det ska vara tydligt vad Region Gotland ansvarar för.
Ett gemensamt yttre bidrar till att uttrycka professionalitet och förtroende, vilket är viktigt i kommunikationen med omvärlden. Den grafiska profilen ger riktlinjer och regler för bland annat logotyp, färger, teckensnitt, bildval, dokumentmallar, annonser och trycksaker.
Tidigare flagga, vapen och logotyp
Väduren har tjänat som samlande symbol för Gotland och dess invånare i mer än 700 år, förmodligen längre tid än så.
Första gången den påträffas är under 1200-talets senare del, då öns fria bönder använde den i sitt sigill.
1971 bildades Gotlands kommun och öns landsbygskommuner gick samman. Sigillet togs åter fram och blev på nytt en symbol för enighet. Efter en heraldisk bearbetning av vädur och banér antogs 1980 utseendet på den flagga som kommunen använde (en silverfärgad vädur på röd botten med vita kanter) fram till 2011.
1987 antogs Gotlands kommuns vapen med motsvarande utseende och registrerades hos av Kungliga Patent och Registreringsverket, med följande beskrivning:
"I rött fält en stående vädur av silver med beväring av guld, förande ett på en korsstav av guld fästat rött banér med bård och fem flikar av guld."
1989 antogs Gotlands kommuns logotyp som bestod av texten "Gotlands kommun" och en bildmässig tolkning av en vädur. Logotypen hade sitt ursprung i vapnet och vapenbeskrivningen hos PRV, samt det ursprungliga sigillet.
2011 bytte Gotlands kommun namn till Region Gotland. I och med i namnbytet fattade kommunfullmäktige under hösten 2010 beslut om en ny logotyp för Region Gotland.
Även denna logotyp hämtade sin inspiration från de ursprungliga sigillen från 1200-talet. Väduren, eller lammbaggen, återfinns därför även i Region Gotlands logotyp och flagga.
Grafisk manual och riktlinjer
Den grafiska manualen har tagits fram för att hjälpa dig som arbetar med kommunikation. Manualen förenklar och hjälper dig att bli tydlig och göra
rätt oavsett om du själv producerar material eller anlitar en utomstående leverantör. Manualen i sin helhet finns att ladda ner här nedan.
Applicera och ladda ner logotypen
Logotypen består av symbolen, den röda baggen och texten, Region Gotland. Behandla logotypen med respekt – den får inte ändras vare sig med färger eller i sin form. Den får heller inte beskäras, vridas, typograferas om eller på annat sätt avvika från originalet. Logotypen ska användas i allt material vi producerar för att tydligt visa vem avsändaren är.
Förvaltningsnamn, nämndnamn eller dylikt ska inte förekomma i direkt anslutning till logotypen.
Logotypen i olika format finns att ladda ner här:
Logotypens typsnitt
Typsnittet i logotypen är Meta Plus Medium i grunden. Detta typsnitt är förbehållet logotypen och ska inte användas i övrig kommunikation.
Frizon
Logotypen visas ofta tillsammans med annan information. Det kan vara annan grafik och bilder. För att logotypen ska synas tydligt även i dessa situationer har den en bestämd frizon. Innanför denna yta får inget annat placeras.
En bra generell regel är att det ska vara fritt från andra grafiska element eller text runt logotypen. En tredjedel av logotypens höjd utgör omfånget för friytan.
Friytan utgör ett minimimått och det är en fördel om ytan är större i de flesta sammanhang. Exempelvis tillsammans med andra logotyper.
Varianter av logotypen
Logotypen är röd och grå och ska så långt det är möjligt återges mot vit eller ljus bakgrund. Ibland behöver logotypen ligga på en färgad bakgrund eller tryckas i en färg och då använder vi oss av andra varianter.
Originalutförandet bör användas så långt som möjligt.
Vid enfärgstryck kan den svarta loggan användas.
I undantagsfall läggs logotypen på en bild. Är bilden mörk ska den inverterade varianten användas. Undvik att placera logotypen på stökiga bakgrunder, där den kan bli otydlig.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 augusti 2024