Vad är Digital dialog?
För att göra samhällsbyggnadsprocessen bättre och enklare för dig som boende, besökare eller företagare har vi ansökt och fått pengar från EU för att utveckla nya digitala tjänster. Projektet pågår från våren 2021 till hösten 2023.
Digital dialog består av tre olika delprojekt:
- Digital ärendehantering: Du som medborgare ska kunna logga in och följa till exempel ditt bygglovsärende hos oss. Du ska också kunna se dina handlingar på ett enkelt sätt.
- Digital delaktighet: Du som medborgare ska enkelt kunna vara med i den demokratiska processen och tycka till om nya samhällsbyggnadsprojekt - digitalt. Vi vill göra det lättare veta när och hur du kan vara med och påverka utvecklingen i olika samhällsbyggnadsfrågor på ön.
- Digital lotsning: För att du lättare ska hitta rätt information som röra samhällsbyggnadsfrågor via oss jobbar projektet med olika lösningar för detta.
Målet: mer service, tillgänglighet och delaktighet
Genom projektet ska samhällsbyggnadsprocessen på Gotland bli bättre för dig som digital användare. Du ska få bättre service, uppleva att vår information är lättare att nå och förstå, och känna att du kan vara delaktig i samhällsutvecklingen på ön. Det är vårt mål!