Sök

Kvaliteten på det kommunala dricksvattnet

För att säkerställa kvaliteten på dricksvattnet kontrolleras vattnet flera gånger under processen. Denna kontroll sker genom instrument i vattenverken och på ackrediterade laboratorier.

Livsmedelsverket (SLV FS 2001:30) ställer kraven på hantering och kontroll av dricksvatten. I dricksvattenkungörelsen är det angivet vilka analyser som måste utföras på råvatten och dricksvatten samt i vilken omfattning.

Då Gotlands kommunala dricksvattenförsörjning består av många olika vattentäkter visas inte alla värden här.

Område

Hårdhetsgrad i dH
(tyska hårdhetsgrader)

Nisse

16–18

Ronehamn

5

Etelhem

14

Roma-Dalhem

19–21

När

14

Östergarn-Gammelgarn

1–2

Stånga-Garda-Alskog-Ljugarn

14

Burs

2

Tofta-Klintehamn

16–18

Kvarnåkershamn

5

Hagsarve

5

Fardhem

14

Linde

13

Lojsta

13

Alva-Havdhem-Burgsvik-Hamra

5

Visby

10–15 (sommar ca 10, vinter ca 15)

Träkumla

21

Kappelshamn

9–10

Lärbro-Hangvar-Ire-Lickershamn

17–18

Åminne

4–5

Slite

14

Tingstäde samhälle

15

Väskinde

10–15 (sommar ca 10, vinter ca 15)

Licknatte

21

Martebo

2–3

Fårösund

6–7

Fårö vattenverk

3–4

Valleviken - Malms i Hellvi

6–7

 

Kontakta Region Gotland

Kundtjänst kommunalt VA

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 08.00–16.00

Chatt

Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 08.00–16.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst. Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Felanmälan vatten och avlopp

Vid fel på gata eller vatten- och avloppsledning i gata, ring kundtjänst 0498-269000. Efter stängning ring SOS alarm 0498-209030.

Slamtömning

Beställning av slamtömning via mina sidor eller kontakta kundtjänst.

Brådskande slamtömning

Vardagar klockan 08:00-16:00

Tilläggsavgift tillkommer enligt taxa. Kontakta kundtjänst

Övrig tid

Journummer 073-765 81 10 (endast röstsamtal, ej SMS)

Stopp i avloppet (gäller endast kommunalt avlopp)

Är det stopp i ditt kommunala avlopp skickar Region Gotland en spolbil som rensar avloppet och konstaterar var stoppet uppkommit. Är stoppet på Region Gotlands sida står regionen för samtliga kostnader för spolbilen. Om stoppet däremot är på kundsidan faktureras kunden kostnaden för spolbilen.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 juli 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00