Var uppmärksam på telefonbedrägeri – personer säger sig ringa från vården
Under hösten har antalet bedrägeriförsök mot patienter ökat i många regioner. Var därför vaksam om någon ringer och påstår sig vara från vården och ber dig ber dig använda ditt bank-id.
Bedrägerier där någon utger sig för att vara från hälso- och sjukvården ökar periodvis. Bedragarna säger att de vill boka ett hälsosamtal eller annat vårdbesök och uppmanar dig att logga in med bank-id eller scanna en QR-kod, vilket kan leda till att känsliga uppgifter stjäls.
– Regionens verksamheter kan kontakta dig via telefon, men vi begär aldrig legitimering via bank-id. Om du blir kontaktad utan att själv ha tagit initiativ till det, bör du vara misstänksam. Lämna aldrig ut e-legitimation eller bankuppgifter via telefon och logga inte in med bank-id under samtalet, säger Veronica Snoder, chefsläkare med beredskapsansvar i Region Gotland.
Falska sms från 1177
Det har även förekommit att personer har fått sms som felaktigt ser ut att komma från 1177, sms som innehåller en länk om att verifiera sitt bank-id.
Klicka inte på länkar om du är osäker. Tänk på att du alltid kan söka upp 1177.se i webbläsaren och logga in den vägen, istället för att klicka på länkar i sms eller mejl.
Så här kan du skydda dig mot bedrägerier:
- Var skeptisk om du blir uppringd av okända personer.
- Identifiera dig aldrig med bank-id på uppmaning av någon som utger sig för att vara från hälso- och sjukvården.
- Håll dig informerad om vanliga bedrägerimetoder.
- Informera anhöriga och vänner om dessa bedrägeriförsök för att minska risken att fler drabbas.
- Lär dig känna igen varningstecken.
- Om du är osäker, ta den uppringande personens namn och be att få motringa via Region Gotlands växel 0498-26 90 00.
- Anmäl alltid bedrägerier eller försök till bedrägeri till polisen
Om du blir utsatt
Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök, avsluta samtalet omedelbart och anmäl händelsen till polisen via polisen.se eller 114 14.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 27 november 2024