Chatta med vården – 1177 direkt öppnar igen

Den digitala tjänsten ”1177 direkt Gotland” öppnar igen den 1 november, vilket ger gotlänningar möjlighet att återigen chatta med vårdpersonal.
1177 direkt Gotland pausades under sommaren och en bit in på hösten för att säkerställa bemanningen för 1177 på telefon. Men från och med fredagen den 1 november kan invånare åter använda tjänsten via webbplatsen 1177.se.
Invånare kan nå 1177 direkt dygnet runt genom att logga in med e-legitimation på 1177.se och svara på frågor om sina symtom. Tjänsten gör då en automatisk bedömning och prioritering. I vissa fall kan egenvårdsråd räcka, medan andra kan behöva en personlig kontakt och får då valet att ringa eller att chatta med sjuksköterska, beroende på den automatiska bedömningen och om chatten är öppen. Prioriteringen sker automatiskt, så att den med störst behov får hjälp först.
Chattfunktionen håller öppet helgfria vardagar mellan kl. 08.00–15.00, men invånare kan starta ärenden dygnet runt.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 5 november 2024