Våldsprevention och jämställdhet
Under det gångna läsåret har Förskola Gotland ingått i ett projekt kring våldsprevention och jämställdhet tillsammans med kriminolog Nina Rung där man kartlagt arbetet framåt inom dessa områden. Det är viktigt att vi i förskolan använder samma språk kring detta och att definitionerna av begreppen är tydliga.
Jämställdhet är:
Jämställdhet är inte:
Barn ska i förskolan:
Hållbarhet
Barn behöver tidigt lära sig förstå vikten av hållbarhet inom flera olika områden. I förskolan arbetar vi med miljömässig hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet - tre områden som länkas samman på många olika sätt.
- Att vara rädd om djur, natur och miljö. Det kan vara till exempel att inte slänga skräp i naturen, inte bryta av kvistar i onödan eller att förstå att myrstacken är myrans hem och inte något man kan gräva i.
- Att dela med sig av leksaker, kunskaper och känslor. Att känna empati och hjälpsamhet, omsorg om barn och vuxna. Vänskap.
- Att vara rädd om material och lokaler, förstå vikten av att saker ska/ behöver hålla länge.
Språkfrämjande arbete
Det talade språket är en grund för kommunikation. Vi använder oss av tecken som stöd, bildstöd, kroppspråk, gester och mimik men lägger även stor vikt vid talat språk. Språklig medvetenhet och ett stort ordförråd är viktiga komponenter för att lyckas i skolan och senare i livet och detta tar vi fasta på i förskolan.
Samtal, högläsning, boksamtal och språklekar är dagliga komponenter i vår vardag och allt sker i lustfyllda undervisningssituationer tillsammans med engagerade pedagoger.