Näringsdepartementet har inbjudit Gotlands kommun att lämna
synpunkter på de förslag och det material som utarbetats inför regeringens
proposition om inriktning av åtgärderna i järnvägs- och väginfrastrukturen
2010-2019. Regeringenavser att föreslå en ekonomisk planeringsram och fördelning av ramen på olika
slags angelägna åtgärder. Efter riksdagsbehandlingen ges uppdrag om upprättande
av förslag till nya långsiktiga infrastrukturplaner.
Det material som remitterats är det som Banverket, Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) och Vägverket utarbetat. Regeringen har också ställt några frågor som den anser vara av särskilt intresse.
Kommunen har tidigare, på begäran av Vägverket, översiktligt redovisat de områden som Gotlands kommun prioriterar (kommunstyrelsen § 123/2007).
Uppdraget: Av direktiven framgår bl.a. att Banverket
och Vägverket ska, efter samråd med SIKA, Luftfartsstyrelsen, Sjöfartsverket
och länen, lämna förslag på hur den s.k. fyrstegsprincipen skulle kunna
utvecklas och tillämpas i inriktningsplaneringen. Arbetet bör fokusera de två
första stegen (se nedan). Av direktiven framgår vidare att”…Inriktningsunderlaget ska vara allsidigt
och övergripande. Arbetet ska ta sin utgångspunkt i en bedömning av hur
samhällets behov av transporter kan komma att utvecklas på lång sikt.
Målsättningen är att en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar
infrastruktur ska säkerställas för ett transportsystem där trafikslagen
kompletterar varandra. SIKA ansvarar för att uppdraget samordnas. I
samordningen ingår att prognoser och kalkylförutsättningar i form av metodik,
befolkningsutveckling, ekonomisk tillväxt m.m. ska vara gemensamma liksom att
redovisningen av måluppfyllelse och samhällsekonomisk effektivitet ska göras på
ett likvärdigt och transparant sätt av trafikverken. Banverket och Vägverket
ansvarar sedan själva för sina respektive redovisningar…”
När det gäller investeringar och förbättringar i järnvägar och vägar ska Banverket och Vägverket redovisa vad som kan åstadkommas under den kommande planeringsperioden vid fem olika nivåer på den ekonomiska ramen.
Fyrstegsprincipeninnebär att alla förslag prövas i följande fyra steg:
Steg 1 – Åtgärder som kan påverka efterfrågan på transporter och val av transportsätt. Exempel kan vara planering, styrning, reglering, prissättning och information med bäring på såväl transportsystemet som samhället i övrigt.
Steg 2. Åtgärder som ger effektivare utnyttjande av befintligt transportsystem. Det kan gälla insatser inom styrning, reglering, prissättning och information riktade till transportsystemets olika delar för att det befintliga trafiknätet ska kunna användas effektivare. Ökad trafikering för bättre utnyttjande av befintlig infrastruktur är ett exempel.
Steg 3. Begränsade ombyggnadsåtgärder.
Steg 4. Nyinvesteringar och större
ombyggnadsåtgärder. I dessa steg innefattas förbättringsåtgärder och
ombyggnader i befintlig sträckning, t.ex. trafiksäkerhets- eller
bärighetsåtgärder, respektive mera omfattande om- och nybyggnadsåtgärder i ny
sträckning.
Ledningskontoret har reviderat förslaget till yttrande.
Kommunstyrelsens beslut