Boil the water – contaminated drinking water within the Visby water supply area
Boil the water – recommendation
Uppdaterad lägesbild fredag 1/12 klockan 10.10
- Spolningen av vattenledningssystemet påbörjas idag, fredag den 1 december. Spolningsarbetet sker stegvis i de berörda områdena och är en omfattande process som kan ta flera veckor. För att påskynda arbetet genomförs spolningsarbete även under helgen 2-3 december.
- Uppmaningen kvarstår att allt kranvatten ska kokas innan det kan drickas eller användas till matlagning.
- Områden som berörs är Visby, Vibble, Västerhejde, Själsö, Brissund, Väskinde, Tofta, Västergarn och Eskelhem.
- De senaste provsvaren visar att bakterien Clostridium perfringens minskat i vattenledningssystemet sedan vattentäkten i Langs Hage stängdes. Provtagning fortsätter i vattentäkten och i vattenledningssystemet.
Vad händer när vattenledningssystemet spolas?
- Rekommendationen att koka allt dricksvatten kommer att kvarstå tills spolningen i vattenledningssystemet är helt klar och att vattenproverna visar att bakterien inte finns kvar i vattenledningssystemet.
- Brand-och spolposter i Visby kommer att öppnas. Du kan märka det genom att vatten rinner ut på marken.
- När det är minusgrader ute kan det bildas is och bli halt. Vid behov kommer Region Gotland att sanda i samband med spolningsarbetet.
- Det kan bli tryckförändringar i vattenledningsnätet, vilket gör att vattnet kan rinna långsammare än normalt.
- I samband med detta kan avlagringar lossna och synas i vattnet inomhus. Du kan då öppna kranen och låta vattnet spola ordentligt tills vattnet blir klart igen. Det är ofarligt att använda vattnet. Följ kokrekommendationerna i övrigt.
- Idag har information om spolningsarbetet skickats ut via sms. Information ges även via våra digitala kanaler såsom hemsida, skärmar och sociala medier.
Angående övrig provtagning, nödvatten och fortsatt krisledningsarbete
- Utskick via SMS är ett komplement och en riktad information vid driftstörning för vatten och avlopp.
- Alla folkbokförda personers mobiltelefonnummer finns inte sökbara i de publika katalogtjänsterna och hittas då inte av systemet.Om du vill säkerställa att du kan nås av regionens sms-tjänst om VA-driftsstörning, behöver du gå in och registrera dig på Region Gotlands e-tjänst för att få sms vid VA-driftsstörningar.
Region Gotlands e-tjänst för att få sms vid VA-driftstörningar
- Det finns fortfarande ingen indikation på att vattenledningsnätet utanför berörda områden är påverkade eller att egna brunnar är berörda.
- Vattenprover skickas till fastlandet för att avlasta vattenlaboratoriet i Visby därav tar det extra tid innan provsvar.
- Vattenprover för privata brunnar kommer inte att kunna tas och därmed är Region Gotlands e-tjänst för vattenprover stängd tills vidare. För den som önskar genomföra privata vattenprov finns olika aktörer på fastlandet att använda för analyser.
- Nödvattentanken för att dricksvattenförsörja Visby lasarett kommer att vara kvar och Region Gotland fortsätter att säkra tillgången till dricksvatten till Gotlands samhällskritiska verksamheter.
- Bedömningen är att så länge det finns tillgång till kommunalt vatten som går att koka kommer regionen inte att placera ut nödvattentankar till allmänheten.
- Lasarettet och 1177 uppger att de inte sett någon ökning av akuta besök på grund av dricksvattensituationen.
- Region Gotlands krisledningsarbete fortsätter.
Rättelse: Nästa lägesbild publiceras tisdag den 5 december (ej måndag 4 december).
Visby dricksvattenområde omfattar:
- Visby
- Vibble
- Västerhejde
- Själsö
- Brissund
- Väskinde
- Tofta
- Eskelhem
- Västergarn
Delar av Västergarn får sitt vatten från Visby, andra delar av Västergarn får vatten från bräckvattenverket från södra Gotland. För att undvika fel och missförstånd har vi valt att gå ut med information till alla som bor i Västergarn.
Viktiga länkar
Livsmedelsverkets rekommendation kring kokning av dricksvatten och faktablad på andra språk.
Om du har hälsorelaterade frågor ring 1177 eller läs på https://www.1177.se/
Vid livshotande tillstånd ring 112
Kontakt
Frågor från allmänheten hänvisas till teknikförvaltningens kundtjänst:
Telefon: 0498-269000 (knappval 2)
E-post: kundtjanst.teknikforvaltningen@gotland.se
Chatta med teknikförvaltningens kundtjänst
Presskontakt
Är du journalist kontakta pressekreterare Petra Jonsson, e-post: petra.jonsson@gotland.se eller telefon 0737-658000.
Så här informerar Region Gotland
När en rekommendation om att koka vattnet beslutas skickas ett myndighetsmeddelande ut i regionens beredskapskanal P4 Gotland. De lokala nyhetsmedierna får information som de kan publicera i sina kanaler. Information går även ut via krisinformation.se och Länsstyrelsen Gotland.
Information går ut via Region Gotlands informationskanaler:
- www.gotland.se
- Region Gotlands sociala medier som Facebook och Instagram
- Digitala skärmar och affischering
Som ett komplement kan ett sms gå ut för att kunna nå ut till så många som möjligt.
Här kan du läsa mer olika varningssystem och hur de används.
Vanliga frågor och svar
Nedan hittar du frågor och svar på de vanligaste frågorna