
Tävlingen 100-wattaren har funnits sedan 1990 och belönar kommunikation som ger effekt. Region Gotland i samarbete med byrån Differ hamnade på delad fjärde plats, jämte flera stora organisationer och företag.
Gotlands fulaste gräsmatta blev ett sätt att göra det roligt att prata om och spara vatten. I längden handlar det om att förändra normen att gräsmattor alltid ska vara gröna och frodiga. Det är inte naturligt med frodiga gräsmattor i torra klimat och det går åt stora mängder vatten för att upprätthålla den normen.
Läs mer om vinsten för Gotlands fulaste gräsmatta på 100wattaren.se
Juryns motivering för vinst i kategorin framsiktigt
”Att med blygsam budget kunna skapa stor effekt är stort. Det här är en kampanj som vi alla är avundsjuka över att vi ej varit med och tagit fram, den är kreativ, kostnadseffektiv, tänkvärd, självklar och fyndig, samtidigt som den fick oss att tänka efter när det gäller vår vattenkonsumtion.”
I kategorin framsiktigt tävlar kommunikation som utöver att den fungerat enligt 100-wattarens kriterier också överraskat och flyttat fram positionerna för kommunikation generellt. Här har man använt ny teknik och/eller inspirerar till nya sätt att arbeta.
Fulaste gräsmattan lever vidare
Gotlands fulaste gräsmatta blev ett exempel på hur det går att inspirera till förändrade synsätt och aktiv omställning för klimat och miljö. Gotlands fulaste gräsmatta har fått stor uppmärksamhet, lokalt och globalt, och har förhoppningsvis även inspirerat till fortsatt arbete och fler initiativ för att säkra hållbar tillgång till bra vatten.