I projektets kommunikationsplan fastställdes att kommunikationen skulle:
- ha tydliga och aktuella budskap
- ge tekniskt och språkligt anpassad information utifrån eventuella funktionsvariationer samt språkliga och kognitiva förutsättningar
- vara inkluderande i bild- språk- och kanalval
- vara nyfiken till form och utförande
DiSa är ett innovationsprojekt, genomsyrat av framåtanda och nytänkande, vilket också har fått prägla den övergripande strategin för kommunikationen. Traditionella kommunikationsaktiviteter och kanaler har varvats med digitala lösningar och mer eller mindre innovativa aktiviteter där inte bara innehållet utan även kommunikationsformen burit projektets budskap.
I projektets kommunikationsplan formuleras målen för kommunikationen så här:
Mål internkommunikation
- Kännedom om DiSa-projektet och dess olika aktiviteter
- Acceptans för projektet och tiden det tar i anspråk
- Förståelse för nyttan projektet ger den egna organisationen
Mål externkommunikation
- Kännedom om syftet med projektet
- Förståelse för hur projektet kommer bidra till ökad service och tillgänglighet
- Inspiration av projektets metoder och mål