Region Gotland
Reception och regionupplysning
Visborgsallén 19
621 81  Visby
Telefon: 0498-26 90 00
E-post: regiongotland@gotland.se Lämna dina synpunkter

Håll i, håll avstånd, håll Gotland igång – ny kampanj för att påminna

Publicerad 2020-10-23 11:00
Det är lätt att glömma bort att hålla avstånd när det behövs som mest - på släktmiddagen, på skollovet eller i affären till exempel. Därför har vi och flera andra organisationer gått samman och skapat en gemensam påminnelsekampanj för Gotland.

Kampanjen är ett sätt för oss att påminna alla boende och besökare om vårt gemensamma ansvar, genom att sprida budskapet: Håll i, håll avstånd, håll Gotland igång. Bakom kampanjen står Länsstyrelsen, Region Gotland och Gotlands förenade besöksnäring.

Vi kommer att dela informationen i våra respektive kanaler, som sociala medier, webbplatser, fysiska platser i samhället och i annonser.

- Det är bara genom eget ansvar och hänsyn till andra som vi kan begränsa smittan idag. Vi vet allihop hur vi ska uppföra oss, men vi behöver hela tiden påminna oss om vikten av att fortsätta följa rekommendationerna. Det behövs ibland en liten knuff i rätt riktning så att vi tillsammans håller ut genom hela pandemin. Vi längtar alla efter att umgås på olika sätt, men det är fortfarande viktigt att vi gör allt vi kan för att minska smittspridningen, säger Eva Nypelius, regionstyrelsens ordförande.

Vi behöver särskilt tänka till när vi är lediga och under högtider. Därför kommer vi som står bakom kampanjen att påminna extra om råden under tider då vi ofta träffar många samtidigt. Till exempel under lov och storhelger.

- Budskapen i vår gemensamma kampanj handlar om att vi tillsammans kan hålla igång Gotlands alla verksamheter och våra sociala liv om vi följer rekommendationerna över tid, och alltså ”håller i”. Det viktigaste rådet för att hålla nere smittan är att hålla avstånd, så därför har vi valt att trycka extra mycket på just den rekommendationen, säger Lotta Lutteman, kommunikationschef på Region Gotland.

Du själv kan också sprida kampanjen i dina egna sociala kanaler -  på din arbetsplats, i din skola eller i din förening. Tack, du som är med och gör skillnad.