På uppdrag av förvaltningsledningen gjordes 2019 en genomlysning av grävtillstånd inom Teknikförvaltningen. Genomlysningen syftade till att klarlägga roller, ansvar och ekonomiska förutsättningar samt ta fram nya riktlinjer för grävtillstånd. En konkret åtgärd som föreslogs var att prislistan för grävtillstånd skulle göras om till en extern taxa och antas av regionfullmäktige. Den externa taxan som kom att beslutas 2020 kom att innehålla följande:
- Avgifter för handläggning av ansökan av trafikanordningsplan införs.
- Avgifter för handläggning av ansökan om grävtillstånd införs.
- Sanktionsavgifter kommer att införas för att styra upp verksamheten och höja kvaliteten i tjänsterna.
Tidigare fanns endast en prislista antagen av tekniska nämnden för slutlig återställning. Det som saknades i den gamla prislistan var avgiftstaxor för att handlägga ansökan om TA-plan och grävtillstånd samt möjligheten att vitesbelägga kunder som inte följer reglerna. Genom att implementera en avgiftstaxa kommer verksamhetens ekonomi att stärkas. I arbetet med att ta fram taxan har jämförelser med andra kommuner gjorts.
- Vid framtagande av nya avgiftstaxor har självkostnadsprincipen beaktats.
- För att täcka kostnaderna som regionen har för tillståndsgivning vid ansökningar om grävtillstånd och trafikanordningsplan (TA-plan) ska sökande betala avgifter enligt denna taxa.
- Ansökningar om grävtillstånd och trafikanordningsplan ska ske via regionens e-tjänst.
- Priserna är reglerade enligt konsumentprisindex med oktober som mätmånad.
Trafikanordningsplan – TA-plan
En TA-plan är ett samlingsnamn på de krav som gäller för hur vägmärken, trafik- och skyddsanordningar ska anordnas och placeras vid ett vägarbete eller en markupplåtelse. En ansökan med TA-plan måste skickas in när verksamhet på offentliga platser kommer påverka trafik/gångtrafikant på något sätt.