Resegaranti i kollektivtrafiken

Varje år utförs ca 1,2 miljoner resor i kollektivtrafiken på Gotland. Vår ambition är att du som reser med oss ska vara nöjd och känna att du kan lita på kollektivtrafiken varje gång du reser med den.

Av olika anledningar kan det tyvärr uppstå störningar i trafiken som leder till förseningar. Resegaranti gäller för betalande resenärer.

Resegarantin innefattar tre delar:

  • Du skall tryggt och säkert kunna förbereda din resa. Information om linjer, turer, tider, resdagar och taxor finns i busstidtabeller, trafikupplysning på tfn 0498-218 218 måndag-fredag kontorstid och på regionens hemsida www.gotland.se/kollektivtrafiken. Planerade förändringar i trafiken ges via annonser i lokalpressen och på hemsidan.
  • Du skall tryggt och säkert kunna genomföra din resa. Skyltning på busstationen och på bussarna skall vara tydliga.
    Avgång: Din resa ska påbörjas på den tid du blivit informerad om.
    Information: Om du behöver veta mer om resan under färden skall föraren kunna ge information.
    Ankomst: resan skall avslutas på den tid som framgår av informationen.
  • Du har rätt till kompensation Om du blir minst 20 minuter försenad till resmålet på grund av förseningar i busstrafiken eller fel i regionens information och det inte finns alternativa resmöjligheter med kollektivtrafikens bussar har du rätt till kompensation om regionen beslutat godkänna ersättningskravet.

Utlägg för taxi/egen bil

Du kan få upp till 500 kr i kontant ersättning för styrkta faktiska utlägg för taxi eller bil till följd av försening.

Ersättning för privatbil utgår enligt Skatteverkets norm för skattefri ersättning.

Tillfällen då resegarantin inte gäller:

  • Vid oförutsedda händelser som regionen inte kan råda över som exempelvis snö, ishalka eller andra extrema väderförhållanden (s.k. Force majeure).
  • Trafikolyckor, strejk, blockad, myndighetsåtgärd och liknande.
  • Planerade förändringar i trafiken eller vid fel i tidtabellen där rättelser har annonserats i lokalpressen och regionens hemsida.
  • Oförutsedda resandetillströmningar som skapar behov av förstärkningstrafik.
  • Fordonshaveri under färd.
  • Vänta på sent ankommande färjor

Önskar du ersättning

När du begär ersättning görs en bedömning om rätt till ersättning skall utgå utifrån störningar i trafiken, eventuella brister i informationen och din berättelse om varför du blev minst 20 minuter försenad. Ansökan om ersättning gör du på vår resegarantiblankett som finns att hämta till höger.

Ifylld blankett skall sändas in senast 10 dagar efter händelsen.

Sidan uppdaterad: 10 maj 2016
Ansvarig för sidan: Stefan Wesley

Kontakt

Kollektivtrafiken
Teknikförvaltningen
Besöksadress: Visborgsallén 19
Postadress: 621 81 Visby
E-post: registrator-tn@gotland.se

Upplysning busstider: ResRobot
Telefon: 0498-218 218
måndag-fredag 8-12, 13-17

Visby busstation är bemannad:
Måndag-fredag kl. 8-12, 13-17

Kontakta oss

Visborgsallén 19
621 81 Visby
Tel: 0498-26 90 00
Organisationsnummer:
212000-0803

Region Gotland på Facebook

Här kan du nå Region Gotland
på Facebook:
Facebook-länk
RSS-länk

RSS på www.gotland.se

RSS håller dig på ett enkelt sätt uppdaterad med det senaste innehållet från www.gotland.se, till exempel nyheter och evenemang.

Translation

This website uses Google Translate in combination with professionally translated texts on selected pages.

Google Translate will translate the entire website to the language of your choice in a matter of seconds. However, keep in mind that as the Google translation is automated the result is not going to be completely accurate.

English

Suomeksi

عربي

فارسی

ภาษาไทย

På gotland.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?